luni, 21 septembrie 2009

Dulce de Duminica

Ador dulciurile cu mere, sunt my all time favorite si pe deasupra si foarte la indemana.Mi se pusese de mult pata pe tort de mere asa ca ieri n-am mai stat si l-am executat. Veeeery easy si foooaarte bun.

Dueeeci:)

Ingrediente:

- 6 mere de marime medie - eu am folosit mere romanesti, nush cum le spune, dar puteti folosi orice fel va place
- 5 oua
- 5 linguri faina
- 5 linguri ulei
- 1 plic praf de copt
- 1 plic zahar vanilat si orice arome preferati
- putina scortisoara
Optional: miere, nuci, stafide sau fructe din dulceata ( eu am apelat la niste visine, neavand nuci sau stafide)

Se curata merele de coaja, se taie pe jumatate si se curata de samburi, avand grija sa nu va feliati si degetele, cum am facut eu :D
Intr-o tava unsa cu putin ulei si tapetata cu zahar tos ( eu am fol o tava de chec) se aseaza jumatatile de mar cu scobitura in sus, se mai strecoara si cateva felioare de mere pe ici pe colo, sa fie bine acoperit fundul tavii. Se presara cu scortisoara si se planteaza alunele/nucile/migdalele/fructele sau cate o lacrima de miere in scobiturile merelor. Aici depinde de voi daca vreti doar mere sau daca vreti sa abunde in nuci :)

Tava se pune la cuptorul incalzit in prealabil la treapta 1 (cred ca-s vreo 180o) si se lasa merele la copt pentru aproximativ 20-30 de minute.

Intre timp :

Ouale se separa si se continua astfel:

Cele 5 albusuri se bat cu 5 linguri de zahar si zaharul vanilat (si un strop de sare), pana stau bat in castron. Eu am folosit mixerul asa ca in 2 minute fluieram prin bucatarie.

Galbenusurile (5) se freaca cu cele cinci linguri de ulei, pana se formeaza o maioneza ce se amesteca, la randul ei, cu praful de copt.
"Maioneza" se toarna usor peste albusuri, amestecand de jos in sus, sa ramana aluatul aerat.

Se adauga cele 5 linguri de faina in ploaie, putin cate putin, pana se omogenizeaza.
Se ingurgiteaza doua linguri de aluat, ca e tare bun si ne asiguram ca nu ii mai lipseste nimic. Daca vreti, mai puteti adauga coaja de citrice sau orice alta esenta va e pe plac.

Tava cu merele se scoate de la cuptor, se adauga aluatul si se niveleaza frumos, miscand usor tava, pentru a se strecura si printe eventualele spatii dintre mere.

Intre timp, reduceti temperatura din cuptor la 140 de grade, sau treapa 1/2, cum am eu la aragazul cel vechi.
Introduceti la cuptor si lasati-l sa-si dea duhul acolo cam 45 -50 de minute. Stiu ca pare mult, insa merele isi lasa zeama la copt si daca am coace si aluatul la temperatura mai mare, am risca sa nu se coaca, ci sa fiarba in siropul din tava.
Deeeci...rabdare :)

Cand aluatul are o culoare aurie si trece proba paiului (adica paiul/furculita/scobitoarea iese curat(a) din aluat, e gata) se scoate tava din cuptor si se acopera cu un servet uscat.

Sa nu va dezumflati prea tare, caci si aluatul va mai scadea putin in tava, dar e foaaarte bine.
Cand s-a racit putin , asezati un platou pe tava de copt si rasturnati rapid.

Aluatul se va insiropa imediat de la sucul de mere si va inunda bucataria cu niste mirosuuuurii....iami:)

Este delicios servit rece , dupa o jumatate de ora la frigi, impreuna cu putina frisca, dar il puteti papa si cald , cu o cupa de inghetata alaturi, sau cum vor burticile voastre.

Este un desert foarte usor si racoros.
Din tava de chec ies cam 5 felii sanatoase, si zau ca nu o sa va doriti sa fie mai mici, asa ca, daca aveti musafiri, puti folosi si o forma de tort normala sau o oala mai amarata, tortuletul va avea succes.

Aluatul folosit este unul foarte versatil, eu il folosesc la checuri, pandispanuri si tarte cu fructe. Totul este sa echilibrati proportiile : cate oua , atatea linguri de ulei, faina si zahar. Si gata! :)

Sper sa-l incercati!Sa-mi spuneti cum vi s-a parut.

O saptamana placuta tuturor.

Mon

Un comentariu:

  1. Eu zic sa treci pe la mine pe acasa sa faci :)) ... Ca acum ramasei fara timp :P ... Si apoi nu intodeauna iese la fel ... si eu vreau sa-mi sting pofta cu ceea ce faci tu :P ... Asa ca tre sa faci ciste ;)) ...
    Pupici si o saptamana buna si tie !!!

    RăspundețiȘtergere